Digitális bankolási praktikák bizalmatlanoknak

Szeretjük a különböző virtuális megoldásokat, ha banki ügyintézésről van szó: egy kattintással tudunk pénzt mozgatni, a bankban sem kell lennünk, hogy sorszámot húzzunk az ügyintézéshez és a többi. Egyre többen használjuk, de azért valljuk be, kicsit még tartunk a digitális banki megoldásoktól. Mutatjuk, miért nem kell.
Nem is gondolnánk, hogy mennyi fejlesztői munka van a mögött, hogy ezek a megoldások minél gördülékenyebben működjenek, minél felhasználóbarátabbak és biztonságosak legyenek.
Minden megváltozik: KPMG által publikált Global Mobile Banking Report szerint 2019-ig megduplázódik, azaz 1,8 milliárdra nő világszerte azoknak a száma, akik a mobiltelefonjukat bankolásra is használják. A Javelin tanácsadó cég, amely a vállaltok digitális ügyintézésének biztonságosabbá tételét célozza is készített egy felmérést, amely szerint pedig az elmúlt hat évben 112 milliárd dollárt tulajdonítottak el hackerek. Nem árt hát az óvatosság.
Mit tesz a bank?
Azonosító: A bankok többségénél azonosítóval és jelszóval lehet belépni az online felületre, de a tranzakciók indításához már egy korábban regisztrált mobilra küldenek ellenőrző SMS-t és csak ezzel véglegesíthetjük a tranzakciót.
Időzár: Plusz biztonságfaktor az időzár, amely kiléptet az oldalról minket, ha nem mutatunk aktivitást. Így azt is ki lehet küszöbölni, hogy ha véletlenül elfelejtenénk kilépni a felületről, illetéktelen behatolók garázdálkodhassanak benne.
SMS: Vannak olyan bankok, amelyek a belépést is SMS-hez kötik, így csak egy véletlenszerűen generált kód begépelésével lehet a fiókba jutni. Emellett pedig a tranzakció indításához is újabb SMS szükséges.
Chipkártyás azonosítás: Ebben az esetben leolvasót és kártyát kap az ügyfél a banktól és csak ezzel tud belépni a netbankba, plusz védelemként pedig továbbra is ott van a PIN-kódos azonosítás.
Mit tesz a fejlesztő?
Minden applikáció vagy online banki felület mögött egy fejlesztői gárda áll, sőt, vannak olyan kiegészítő applikációk is, amelyek növelhetik a digitális bankolás biztonságát.
Ilyen a legfrissebbek közül a Kaspersky, számítógépes biztonsági megoldásokat kínáló cég nemrég kifejlesztett megoldása, a Fraud Prevention. A fejlesztők felismerték, hogy leginkább felhasználói oldalról kell számítani támadásra, ezért ők a bankok helyett itt erősítenének, mind a mobilos mind pedig az asztali gépes banki ügyintézéseik védelmében. A Fraud Prevention vizsgálja a banki applikáció biztonságát telepítés előtt és a wifi hálózatot is ellenőrzi. Egyéb funkciói mellett pedig nagy előnye, hogy egy biztonsági tárolóban helyezi el a banktól érkező adatokat.
Végül adódik a kérdés: Mit tehetsz te?
Ne használj nyilvánost: Óvakodj a nyilvános wifi-től, a jelszóval védett hálózatokon keresztül ugyanis még a hozzáértő hackereknek is nehezebb dolguk van.
VPN: A VPN, azaz a virtuális magánhálózat is jó megoldás lehet, hiszen az ezen keresztülfutó adatok nem láthatók az eredeti hálózaton, mivel egy titkosított adatcsomagokba vannak. Ha erre nincs lehetőséged, akkor legalább kapcsold ki a wifi beállításnál található fájlmegosztás opciót.
Egy gép mind fölött: Az igazán elvetemültek egy dedikált gépet is tartanak, csak a banki tranzakciók nyélbeütésére, ez azt jelenti, hogy ezen se e-mailezés, se Facebook nyitogatás, sem pedig más böngészés nem megengedett - kizárólag a pénzügyek intézése.
Nem árt a vírusirtó: Telepíts vírusirtó programot és tartsd naprakészen. Persze, emellett az sem ördögtől való ötlet, ha gyakran változtatod a jelszavadat is...
Ne telepíts akármit: Ha pedig mobilapplikációkról van szó, akkor csak a hivatalosakat használd és győződj meg róla, hogy dolgod végeztével kiléptél belőlük, valamint ügyelj a rendszeres frissítésre is.
Ha tetszett a bejegyzésünk, íratkozz fel a hírlevelünkre itt.
A legjobb helyek (ingatlan)befektetésre Európában Következő
Így állunk a pénzügyeinkhez világszerte
További cikkek

Hozzászólások